Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιλεγμένα

Μην κοιμηθείς, Mahmound Darwish

  Μην κοιμηθείς Όταν πέφτει το φεγγάρι, θρυμματισμένος καθρέφτης, ο ίσκιος μεγαλώνει ανάμεσά μας, οι μύθοι ψυχοραγούν. Μην κοιμηθείς αγαπημένη, η πληγή μας παράσημο μια φωτιά στο φεγγάρι. Έξω απ' το παραθύρι μας η μέρα ένα μπράτσο που με δέχεται με τύλιξε και πέταξε, ήταν σα να 'μουν πεταλούδα σ' ανθό ροδιάς, και χείλη πάχνης χωρίς λόγια να μου μίλησαν. Μην κοιμηθείς αγαπημένη μου  έξω απ' το παραθύρι μας η μέρα. Μαχμούντ Νταρουίς* Το ποίημα περιέχεται στο βιβλίο:  Παλαιστινιακή Ποίηση , εκδ. ειρήνη Στιγμιότυπα από την παρουσίαση του βιβλίου "παλαιστινιακή ποίηση", εκδ. ειρήνη, στην ΕΣΗΕΑ, 27/3/2024, όπως παρουσιάστηκαν στο μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, 30/3/2024 Στην εκδήλωση, μεταξύ των ομιλητών ήταν και η καλή μου φίλη Αναστασία Κατσικογιάννη- Μπάστα, ποιήτρια, της οποίας η εισήγηση ήταν υπέροχη! Επίσης, για το βιβλίο μίλησε και ο Πρέσβης του Κράτους της Παλαιστίνης, Yussef Victor Dorkhom. Έτεροι ομιλητές: Γιώργος Μαργαρίτης, Ιστορικός, Σαβίνα Λίτσ

Περικλής Γιαννόπουλος: Κλεοπάτρα

 


Γράφει η Αργυρώ Χατζηπαναγιώτου

Ο Περικλής Γιαννόπουλος (1871-1910), ο θεωρητικός του ελληνοκεντρισμού, ο ελληνολάτρης λόγιος, εκτός από τα έργα του Νέον Πνεύμα (1906) και Έκκλησις προς το Πανελλήνιον Κοινό (1907) για τα οποία είναι περισσότερο γνωστός,  έγραψε και αξιόλογα πεζά ποιήματα. 

Για τα ποιήμτα αυτά ο Π. Γιαννόπουλος κατατάσσεται στους εκπροσώπους του λογοτεχνικού ρεύματος του Αισθητισμού, μαζί με τους, Ν. Επικκοπόπουλο, Ν. Καζαντζάκη, Π. Νιρβάνα, Σ. Πασαγιάννη, Π. Ροδοκανάκη, Κ. Χρηστομάνο. 

Το ρεύμα του Αισθητισμού εμφανίζεται στα τέλη του 19ου αιώνα αρχικά στην Αγγλία. Βασική του αρχή είναι η ανάδειξη του αισθητικά ωραίου, η αυτονομία της Τέχνης και ανύψωσή της πάνω από την καθημερινότητα της ζωής. 

Η συγγραφική αυτή δραστηριότητα του Π. Γιαννόπουλου  είναι, αν όχι παντελώς, σχεδόν άγνωστη στο ευρύ αναγνωστικό κοινό. Μεταξύ των πεζών αυτών ποιημάτων υπάρχει ένα με τον τίτλο Κλεοπάτρα. Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Ακρόπολις το 1894 με το ψευδώνυμο ΛΩΤΟΣ.  Α. Χ.



Κλεοπάτρα (απόσπασμα)

                                                                                      Ι 

Στὴ φωτολουσμένη αμμουδιά π’ ἀγκαλιάζει ὁ Νεῖλος, στὴ φωτοκαμμένη ἀγκαλιά ποῦ κοιμᾶται ὁ ἄμμος, ‘κει ποῦ τεντώνεται μουγκό τὀ βαρύτερο τῆς Τέχνης ὄνειρο, ‘κει ποῦ σωπαίνει ἡ στοιχειωμένη Σφίγγα πεισματάρα –γεννήθηκε.

Ὁ Διάβολος παίζοντας μὲ τὀν Ἔρωτα, σὲ ἀφρόπετρα τὸ σκελετό της ἐπελέκησαν, μὲ τἀ βαθειά τῆς Ἀνατολῆς μυστήρια τὸ κορμί της ἔπλασαν ∙ ὁ Ἔρωτας με πούπουλο βγαλμένο μὲ πόνο ἀπ’ τὰ φτερά του τὸ πρόσωπό της ζωγράφησε με τὴν αἱματωμένη ἄκρη τὴ ζεστή τὰ χείλια της χάραξε, καὶ σ’ τὴν καρδιά της φτιάνοντας τὴ φωληά του τῆς ἄσφαλτες σαϊτιές τῆς χάρησε. Σ’ τὴν ψυχή της ξαπλόνεται ὀ Διάβολος βασιληᾶς, χαρίζοντας τὴ βελουδένια του μιλιά ∙ κ’οἱ δύο μαζὺ ἀπ’ τὰ μάτια της κυττῶντας ὁλοπόρωτοι, τῆς ἀνοίγουν την πόρτα τῆς ζωῆς -ἔτσι γεννήθηκε.

Γεννήθηκε, βασιλοπούλα πεντάμορφη, ἡ μονάκριβη Γυναῖκα, η θεά τῆς Ἡδονῆς –ἡ Κλεοπάτρα.

Περικλής Γιαννόπουλος, 1894

Σημείωση: Η προτομή της Κλεοπάτρας βρίσκεται στο Μουσείο του Βερολίνου

                        Περιγραφή της Ελλάδας των αρχών του 20ου αιώνα

Το άρθρο όπως δημοσιεύθηκε στην OtaVoice :


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις