Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιλεγμένα

Μην κοιμηθείς, Mahmound Darwish

  Μην κοιμηθείς Όταν πέφτει το φεγγάρι, θρυμματισμένος καθρέφτης, ο ίσκιος μεγαλώνει ανάμεσά μας, οι μύθοι ψυχοραγούν. Μην κοιμηθείς αγαπημένη, η πληγή μας παράσημο μια φωτιά στο φεγγάρι. Έξω απ' το παραθύρι μας η μέρα ένα μπράτσο που με δέχεται με τύλιξε και πέταξε, ήταν σα να 'μουν πεταλούδα σ' ανθό ροδιάς, και χείλη πάχνης χωρίς λόγια να μου μίλησαν. Μην κοιμηθείς αγαπημένη μου  έξω απ' το παραθύρι μας η μέρα. Μαχμούντ Νταρουίς* Το ποίημα περιέχεται στο βιβλίο:  Παλαιστινιακή Ποίηση , εκδ. ειρήνη Στιγμιότυπα από την παρουσίαση του βιβλίου "παλαιστινιακή ποίηση", εκδ. ειρήνη, στην ΕΣΗΕΑ, 27/3/2024, όπως παρουσιάστηκαν στο μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, 30/3/2024 Στην εκδήλωση, μεταξύ των ομιλητών ήταν και η καλή μου φίλη Αναστασία Κατσικογιάννη- Μπάστα, ποιήτρια, της οποίας η εισήγηση ήταν υπέροχη! Επίσης, για το βιβλίο μίλησε και ο Πρέσβης του Κράτους της Παλαιστίνης, Yussef Victor Dorkhom. Έτεροι ομιλητές: Γιώργος Μαργαρίτης, Ιστορικός, Σαβίνα Λίτσ

Τάσος Αθανασιάδης(1963): Σκέψεις για μια ευρωπαϊκή ομοσπονδία





Το αίτημα για μα ευρωπαϊκή ομοσπονδία, όπου ένας υπερεθνικός νόμος θα συνενώνει κράτη με διαφορετικές παραδόσεις με κοινές όμως ιδεολογικές επιδιώξεις και συμφέροντα, γίνεται ολοένα και πιο επιτακτικό όσο τα φονικά όπλα αχρηστεύουνε τα μέτωπα του πολέμου και η ταχύτητα τα σύνορα.

Θάναι, άραγε, η σωτήρια διέξοδος που θ' αποτρέψει την ιδεολογική "πόλωση", όπως πιστεύουν οι πρωτεργάτες της; Θα προκαλέσει νέους ανταγωνισμούς ανάμεσα στις κοινοπολιτείες, όπως δογματίζουν οι ραβδοσκόποι της Ιστορίας; Δεν είναι το θέμα που έχω σκοπό να αναπτύξω εδώ.

Ενώ, όμως το ιδανικό του Κούντεντορφ-Καλλέργη και του Αριστείδη Μπριάν γίνεται στην εποχή μας μια πραγματικότητα, έστω και κατά στάδια, στη συνείδηση όσων βλέπουν την "Ελληνική διάρκεια" σαν εύνοια των θεών, το ερώτημα "πως θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε αναλλοίωτα τα εθνικά χαρακτηριστικά μας σε μιαν ευρωπαϊκή ομοσπονδία, που είναι γέννημα κι ανάγκη των καιρών;" ξαναφέρνει στην επικαιρότητα - με ιδιαίτερη μάλιστα τώρα οξύτητα- το θέμα της "Ελληνικότητας", καθώς το είχανε συλλάβει και διακηρύξει πολλές προσωπικότητες στην πολιτιστική Ιστορία μας. ανάμεσά τους, -ας επιμείνω από τώρα- ο Περικλής Γιαννόπουλος υπήρξε ο πιο φανατικός.

Μολονότι έχουν μεσολαβήσει απ' το θάνατό του δυο φονικώτατοι παγκόσμιοι πόλεμοι, πολλά κράτη εξαφανίστηκαν απ' το χάρτη, ενώ άλλα περισώθηκαν για να αφήσουνε  χώρο σε νεοδημιούργητα, οι περιοχές που ο Περικλής Γιαννόπουλος είχε επισημάνει σαν "άκρες" στα πνευματικά σύνορα της πατρίδας μας γιατί προβάλλουνε  την αυυθεντική φυσιογνωμία της μείνανε στις θέσεις τους.

Έτσι, εκθέτοντας το κήρυγμά του, θα ιστορήσω τη ζωή του, όπως θα ιστορούσα τη ζωή ενός συγχρόνου μας Έλληνα, που βλέποντας το ρεύμα ενός ισοπεδωτικού διεθνισμού να μπάνει στο σπίτι του, -στον τρόπο που σκέπτεται, που εκφράζεται, που συναλλάσσεται, που τρέφεται, που διασκεδάζει, -για να εξαφανίσει, αργά και ύπουλα, κάθε ιδιοτυπία του, καθώς και τον πνευματικό νεοπλουτισμό, που προσαρμόζεται αστόχαστα στις ξενόφερτες μόδες ενώ δεν του λείψανε ποτέ τα ελληνικά πρότυπα, δεν διστάζει να  επισημάνει τον κίνδυνο, -το βλέπουμε όλοι μας, - με την πύκνωση των διεθνών συναλλαγών, την τουριστική έλξη της πατρίδας μας, την καθημερινή μας ενημέρωση, σε ό,τι σκέπτεται, λέγει και κάνει, ο Έξω κόσμος, είναι περισσότερο από βέβαιος, Είναι παρών.

Απόσπασμα από το Δοκίμιο του Τάσου Αθανασιάδη, "Ο Περικλής Γιαννόπουλος. Ψυχοβιογραφικό Δοκίμιο" στο περ. Νέα Εστία, τ. 852, σ. 19, Αθήναι, 1 Ιανουαρίου 1963

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις