Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Επιλεγμένα

Μην κοιμηθείς, Mahmound Darwish

  Μην κοιμηθείς Όταν πέφτει το φεγγάρι, θρυμματισμένος καθρέφτης, ο ίσκιος μεγαλώνει ανάμεσά μας, οι μύθοι ψυχοραγούν. Μην κοιμηθείς αγαπημένη, η πληγή μας παράσημο μια φωτιά στο φεγγάρι. Έξω απ' το παραθύρι μας η μέρα ένα μπράτσο που με δέχεται με τύλιξε και πέταξε, ήταν σα να 'μουν πεταλούδα σ' ανθό ροδιάς, και χείλη πάχνης χωρίς λόγια να μου μίλησαν. Μην κοιμηθείς αγαπημένη μου  έξω απ' το παραθύρι μας η μέρα. Μαχμούντ Νταρουίς* Το ποίημα περιέχεται στο βιβλίο:  Παλαιστινιακή Ποίηση , εκδ. ειρήνη Στιγμιότυπα από την παρουσίαση του βιβλίου "παλαιστινιακή ποίηση", εκδ. ειρήνη, στην ΕΣΗΕΑ, 27/3/2024, όπως παρουσιάστηκαν στο μεσημβρινό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, 30/3/2024 Στην εκδήλωση, μεταξύ των ομιλητών ήταν και η καλή μου φίλη Αναστασία Κατσικογιάννη- Μπάστα, ποιήτρια, της οποίας η εισήγηση ήταν υπέροχη! Επίσης, για το βιβλίο μίλησε και ο Πρέσβης του Κράτους της Παλαιστίνης, Yussef Victor Dorkhom. Έτεροι ομιλητές: Γιώργος Μαργαρίτης, Ιστορικός, Σαβίνα Λίτσ

Κώστας Ουράνης: Γκόγια: η ρομαντική Ισπανία

 

El paseo de Andalucía 

Γράφει η Αργυρώ Χατζηπαναγιώτου

Ο Κώστας Ουράνης στο έργο του Ισπανία περιγράφει τις εντυπώσεις του από το ταξίδι του στην Ισπανία. Στο σύντομο απόσπασμα, γοητευμένος από την περιοχή της Ανδαλουσίας εκφράζει τον θαυμασμό του για τη ζωγραφική του Γκόγια. Κατά τον συγγραφέα είναι ο ζωγράφος που αποτυπώνει με επιτυχία το ιδιαίτερο χρώμα του τοπίου και το γεμάτο ζωντάνια  χαρακτήρα των ανθρώπων της Ανδαλουσίας. Ο Κ. Ουράνης, με ενθουσιασμό,  γράφει για το έργο του Γκόγια: "Βλέποντας το, μεταφέρεσθε μέσα στην καρδιά της ρομαντικής γραφικότητας της Ανδαλουσίας"... 

Γκόγια: η ρομαντική Ισπανία

Είναι αρκετά περίεργο να σκέπτεται κανείς ότι απ' τους δύο ζωγράφους που γέννησε η Σεβίλλια, τον Βελάσκεζ και τον Μουρίλο, κανένας τους δενεκπροσωπεί την Ανδαλουσία. Ο Βελάσκεζ είναι πάρα πολύ αυστηρός στους χρωματισμούς του κι ο Μουρίλο πάρα πολύ γλυκερός

    ....Έπρεπε να γεννηθεί ένας άνθρωπος από την τραχειά Αραγώνα, για να μας δώσει την εικονογράφηση της ζωής της Ανδαλουσίας, για ν' αφήσει στον κόσμο το θαυμαστότερο και πλουσιότερο "ντοκουμέντο" της ρομαντικής: Ισπανίας: της καθημερινής ζωής του ισπανικού λαού, του πάθους του, της χαράς του, των δεισιδαιμονιών του, της αθλιότητάς του και της ιδιόρρυθμης γραφικότητάς του. 

    Ο άνθρωπος αυτός είναι ο Γκόγια: ένας κολοσσός!

    ...Σ' όλο το έργο του Γκόγια υπάρχει κάτι περισσότερο, κάτι πιο γενναιόδωρο από ένα μεγάλο ταλέντο. Υπάρχει μια ιδιοσυγκρασία της Ανδαλουσίας. Δεν είναι ένα έργο που να 'χει ανάγκη ερμηνείας που να χρειάζεται πολύωρη εξέταση για να σας μεταδώσει την ψυχική του διάθεση. Είναι σαν τις μουσικές εκείνες που,  από τις πρώτες παρορμητικές τους νότες, αναγγέλλουν το χορό ή το εμβατήριο. Σας παρασέρνει  στην κίνησή του σχεδόν άθελά σας και σας μεταδίνει, σα μέθη, τη θέρμη του, το χρώμα του, τον παλμό του. Βλέποντας το, μεταφέρεσθε μέσα στην καρδιά της ρομαντικής γραφικότητας της Ανδαλουσίας. είν' ένα έργο που κάνει περιττούς τόμους ολόκληρους περιγραφές, που σας δείχνει περισσότερα απ' ό, τι θα δείτε σ' ένα ταξίδι ολόκληρων μηνών ανά την Ισπανία. 

Κώστας Ουράνης, Ισπανία, Βιβλιοπωλείον της Εστίας  



Φρανθίσκο Γκόγια (Francisco José Goya y Lucientes), 1746-1828. Ο Γκόγια ήταν διάσημος Ισπανός ζωγράφος της βασιλικής αυλής, της εποχής τέλος 18ου αρχές 19ου αιώνα. Τα έργα του ανήκουν στα καλλιτεχνικά ρεύματα : Ροκοκό, Νεοκλασσικισμού και Προρομαντισμού, στα οποία ξεχωρίζει το ιδιαίτερα πρωτότυπο ύφος του διανθισμένο με νατουραλιστικά στοιχεία. Στην εικόνα ο πίνακας: Περίπατος στην Ανδαλουσία (1777). 





Ο Κώστας Ουράνης (1890-1953) του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Κλέαρχος Νιάρχος ή Νεάρχου, ήταν ποιητής, λογοτέχνης και δημοσιογράφος, ο οποίος γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Έγραψε ποιήματα, πεζογραφήματα, δοκίμια και ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την ταξιδιωτική λογοτεχνία. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις